Cruising Laminaat

Nu de dagen weer korter worden, de nachten langer.. en de boten langzaam weer de wal opzoeken, komen ook de winter orders weer in zicht. Populair is tegenwoordig cruising laminaat. We gaan er hier graag even dieper op in en leggen onze visie uit ten aanzien van de verschillende cruising laminaten.

Cruising laminaten op basis van Polyester

De meest voorkomende cruising laminaten zijn gemaakt van polyester garens, polyester film (Mylar) en een polyester taffeta aan beide zijdes. Nagenoeg elke doekfabrikant zoals Contender, Bainbridge of Dimension Polyant leveren een cruising laminaat voor 100% polyester.

Vaak wordt ons de vraag gesteld: maar als cruising laminaat 100% polyester is dan is het toch gelijk qua materiaal aan Dacron? Dat is juist als men enkel naar het materiaal kijkt. Echter, een cruising laminaat van polyester is geheel anders samengesteld: het is ‘niet geweven’ materiaal maar een gelamineerd (verlijmd) materiaal waarbij de polyester garens recht liggen. Dit geeft een zeil dat veel stabieler is vooral in de bias richting (diagonale rek). En dit komt het vormbehoud zeer ten goede! Bij geweven materialen is er altijd de eigenschap dat vooral de BIAS (diagonale richting) rek zal vertonen.

Er zijn 2 zeer populaire cruising laminaten. Van Diemnsion Polyant is er DCX en van Contender is er CDX Pro. Dit zijn in Nederland de twee meest verkochte cruising laminaten en leverbaar in grijs en wit. Er bestaat ook nog een DCXi versie van Dimension Polyant. Dit is de ‘goedkope’ cruising laminaat versie van Dimension Polyant en heeft een mindere kwaliteit dan de gewone DCX versie! Eigenlijk zie je dit type nauwelijks in Nederland gebruikt worden, het is vooral populair bij zeilmakers in Azië. On advies is: doe het niet. Kies voor de DCX of de CDX Pro. Zowel DCX van Dimension Polyant als CDX Pro van Contender worden radiaal verwerkt.

Cruising laminaten met Dyneema

Naast de bekende en veelgebruikte 100% polyester cruising laminaten zijn er ook de cruising laminaten op basis van bijvoorbeeld Dyneema garens of taffeta’s. Deze zijn doorgaans duurder dan de polyester versies maar kennen een betere scheurweerstand, levensduur en vormbehoud. Zo heeft Dimension Polyant o.a. FlexUltra en DYS. FlexUltra is een cruising laminaat welke in de fill richting Polyester en Ultra-PE garens heeft verwerkt. Dit type laminaat wordt crosscut verwerkt en is zeer duurzaam en vormvast. DYS is een zeer bullit proof cruising laminaat op basis van Ultra-PE . Het is voor de wat grotere boten zeer geschikt (vanaf een 33ft ongeveer). Het wordt radiaal verwerkt. Contender heeft een soortgelijk alternatief met DWX en ZZ Ultra PE cruising laminaat.

Enkele jaren geleden was de keus voor cruising laminaten nog veel groter dan nu. Doordat de markt van membraan zeilen enorm is gegroeid is de noodzaak voor meer diversietijd bij cruising laminaten weggevallen. Voor een extreem vormvast zeil met high tech vezels is uiteindelijk een membraan de juiste oplossing. Deze kunnen ook nagenoeg elk formaat hebben, van 5m2 tot 1500m2…

Meer weten? Kom langs of kijk alvast bij de doekleveranciers.

Info Contender Cruising Laminaat: hier.

Info Dimension Polyant Cruising Laminaat: hier.

Comments are closed.