“The devil is in the detail”

Een zeil bestaat voor het grootste deel uit zeildoek of laminaat. Dat is vrij eenvoudig vast te stellen, ook voor een leek. Als je als zeiler maar goed ‘doekmateriaal’ kiest zit het wel goed. We horen en zien dit vaak. Dit is zeker niet onwaar echter, “The devil is in the detail“.

Een zeil, elk zeil, heeft hardware nodig om het een functioneel zeil te laten zijn. Deze hardware is bij de meeste toerzeilen relatief standaard en voldoet. Het meest herkenbare stukje hardware aan een zeil is voor de meeste zeilers toch wel de ‘aangeperste ring’. Of zoals het in het Engels heet, een pressed ring of ‘super ring’. Hier een voorbeeld van zo een ‘geperste ring’.

Een geperste ring is een relatief snelle methode om een ‘oog’ in het zeil te maken. Wat veel mensen wellicht niet weten is dat er verschillende leveranciers, verschillende kwaliteiten en maten/diktes zijn. Wat ze allen gemeen hebben? Ze zijn veelal van RVS en een gemiddelde aangeperste ring van 25-30mm diameter wordt met 20-25 ton aangeperst! Alleen de kleinere ongetande zeilkousen kun je in een zeil slaan.. (maar zijn absoluut niet bruikbaar in een beetje serieus zeil). De grotere diameter geperste ringen vragen soms wel om een 50 ton aanpersing. Ondanks dat het een relatief snelle manier van werken is voor een zeilmaker, is het ook zeker een hele degelijke, duurzame oplossing. Het is bij Apollo Sails nog nimmer voorgekomen dat een aangeperste ring mankementen vertoonde of bezweek. Zolang de juiste diameter wordt gekozen en de ring correct is aangeperst, is het een full proof concept. Bij de grotere diameters – of daar waar veel krachten te verwachten zijn – worden de geperste ringen voorzien van extra webbing die door het oog gaat en aangenaaid wordt op het zeil. Dit is echter vaker niet dan wel nodig maar het voelt voor velen toch als ‘beter en steviger’, soms wordt gedacht dat het ‘moet’. En wat de klant wil is wat wij dan doen. het schaadt immers niet.

En toch.. soms maken we andere keuzes.

Als een aangeperste ring nu toch zo full proof is, waarom kiezen we dan soms toch voor een aangenaaide ring met webbing? Allereerst, ook de aangenaaide ring is full proof mits correct aangenaaid en het juiste webbing band gebruikt wordt, de patches correct zijn. Wij kiezen deze oplossing bijvoorbeeld altijd bij de afwerking van membraanzeilen. In een membraanzeil wil je zo min mogelijk de garens doorbreken.. en sla je er als zeilmaker uiteraard geen gaten in! Zeker niet aan achterlijkzijde van een membraan. Al zien we het nog best vaak gebeuren.. ongeacht zeilmaker of merk..

Aan diverse soorten, merken, diktes en kwaliteiten RVS ringen om aan te naaien is geen gebrek. Er zijn er veel! Van een simpele ronde ring tot hele mooie exotische vormen en modellen. Ook hier is weer veel verschil in vorm en kwaliteit. Men denkt vaak dat een ring een ring is.. maar er zijn de heel erg goedkope ‘Aziatische’ ringen en bijvoorbeeld de ringen van het merk Wichard. En alles wat daar tussenin zit. Zo is de Wichard ring getest en heeft een veel hogere breeksterkte dan bijvoorbeeld de erg goedkope Aziaat. Toch hoeft niet altijd direct gekozen te worden voor een dure Wichard ring. Het hangt allemaal af van de toepassing, de te verwachten krachten en het budget. Hieronder een aangenaaide RVS ring op een membraanzeil.

Voor de toepassingen waarbij grote krachten te verwachten zijn, gebruiken wij veelal de versterkte ringen. Deze hebben een ‘midden bar’ in de ring die de ring veel sterker maakt en deformatie van de ring niet snel zal optreden. Bij voorzeilen is de keus nog groter.. daar gebruiken we naast ringen ook ‘snap shackles’ of een loop van van Dyneema of webbing.

De mooiste oplossing, die wij al lange tijd succesvol gebruiken, is de Low Friction Ring. Deze zijn zeer goed bruikbaar in een zeil en komen wederom weer in verschillende maten, vormen en kwaliteiten. Je hebt LFR ringen die je zelfs ‘tegen het zeil aan kunt naaien’. Wij gebruiken de LFR ringen vooral bij de reefpunten in het grootzeil van een membraanzeil, om geen gaten in het zeil te hoeven maken.

We hebben hier nu een zeer beperkt aantal ‘afwerk opties’ qua ringen laten zien. Het spreekt voor zich dat er nog veel meer opties zijn die wij in onze dagelijkse praktijk toepassen. Het aantal producten en leveranciers is echt enorm. En soms zeer exotisch. Het verschil in prijs kan ook enorm zijn.. van 1.20 euro voor een Aziatische ring tot 80-90 euro voor een titanium ring. Ze doen beiden hetzelfde.. maar het verschil in prijs en kwaliteit is enorm.

En we hebben het hier dan nog maar in beperkte vorm over 1 detail in/aan het zeil gehad. Over elk details in/aan het zeil valt heel veel te vertellen! 

 

Comments are closed.