Laminaat jachtzeilen

apollo_sails09

Voor de doorgewinterde wedstrijdzeiler is het wel bekend.. maar wat zijn nu eigenlijk laminaatzeilen. Lamineren is een verbindingstechniek om meerdere lagen van gelijke en/of verschillende materialen aan elkaar te verbinden. Niet meer, niet minder.

Bij laminaatzeilen betekent dit dat garens en supervezels als Pentax, Polyester, Kevlar, Twaron of Dyneema tussen lagen polyester film ingesloten worden. Het is een sterke constructie en garandeert een goede scheurweerstand. Laminaat zeildoek (al is doek eigenlijk niet juist, folie klinkt beter) heeft diverse voordelen ten opzichte van geweven Dacron®. Zo zijn laminaatzeilen doorgaans lichter en kennen nagenoeg geen rek (afhankelijk van type en soort). Hierdoor behoudt het zeil lang zijn ideale vorm. Zeker wanneer men vormbehoud vergelijkt met Dacron® zeilen.

Voor bijna elke boot zijn lichtere en vormvaste zeilen een enorm voordeel. Minder gewicht in de mast bevordert de zeileigenschappen en de stabiliteit, vermindert de krachten op het tuig en daardoor slijtage en belasting. Met de vormvaste laminaatzeilen ervaar je dat je ‘hoger, langer en efficiënter door zeilt’.

Laminaat- en membraanzeilen zijn niet altijd even eenvoudig hanteerbaar in vergelijking met geweven Dacron® doek en daarom niet voor iedereen even geschikt. Je dient net wat zorgvuldiger met laminaat- en membraanzeilen om te gaan – zeker wanneer een laag Taffeta of TNT ontbreekt – om een lange levensduur te garanderen. Kies je voor cruisinglaminaat met aan beide zijdes taffeta, dan is duurzaamheid tegenwoordig zeer goed te noemen.

Laminaat- en membraanzeilen met bijzondere vezels (carbon/kevlar) kun je doorgaans niet vouwen – dan kunnen de vezels breken – en de lagen Mylar film hebben de eigenschap te krimpen wanneer het kreukelt/vouwt.

Omdat laminaat- en membraanzeilen eigenlijk een folie zijn laat het geen lucht door wat de kans op schimmel vergroot bij onzorgvuldig gebruik zoals nat wegleggen/oprollen. Er komen wel steeds meer nieuwe technieken die genoemde nadelen goed tegengaan. Wij vertellen je graag over de mogelijkheden!

Voor de actieve en prestatiegerichte toerzeiler gebruiken wij veelal  de “standaard cruising laminaten” van Contender CDX of Dimension Polyant DCX. Dit zijn radiaal gesneden laminaatzeilen met aan beide zijdes van het zeil een dunne laag polyester Taffeta. Qua gewicht brengt dit geen voordeel ten opzichte van een goede Dacron overigens, al denken sommige dat dit wel zo is.. Wel is dit type laminaat in veel gevallen op de lange duur vormvaster dan Dacron, ondanks dat cruisinglaminaat veelal 100% van polyestergarens is gemaakt. Echter, de polyester garens liggen hier recht tussen het folie en kennen geen geweven constructie. Dit verklaart waarom een laminaat gemaakt van polyester garens/vezels toch vormvaster is dan een Dacron (geweven) zeil. Er zijn uiteraard ook cruisinglaminaten die bijvoorbeeld Dyneema garens gebruiken, deze zijn duurzamer en vooral beter geschikt voor de grotere jachten.

Verschil laminaat met membraanzeilen

Het wordt ons veel gevraagd: wat is het verschil tussen membraan en laminaatzeilen. Dat verschil is best groot, al zeggen wij het zelf. Als eerste: een membraan is een op maat gemaakt zeil waarbij de vezels exact daar in het zeil zitten waar het nodig is (laminaatzeilen komen van een rol, net als Dacron). In vergelijking met een laminaatzeil is dat winst qua sterkte en winst qua gewicht en dus winst qua profiel dat het zeil kan hanteren/vasthouden. Tevens kan een membraanzeil letterlijk worden ‘samengesteld’ door de klant. Denk hierbij niet alleen aan de vezels in het zeil (carbon, twaron, polyester etc.) maar ook aan de buitenste laag: niets, taffeta of TNT. De mogelijkheden met een op maat gemaakt membraanzeil zijn echt onuitputtelijk. Het is wel een zeer arbeidsintensief proces en daarom niet het meest economische zeil qua aanschaf. Membraanzeilen zijn daarom niet voor elke type zeiler geschikt.

membrane3